SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
13. aprīlī, 2022
Lasīšanai: 7 minūtes
7
7

Lēmumu pieņemšanai ārstniecībā pacienti var pilnvarot paša izvēlētu uzticības personu

Stājas spēkā 13.04.2022.
Publicēts pirms 2 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Freepik

13. aprīlī stājas spēkā grozījumi Pacientu tiesību likumā, kas personai, kuru pacients ir izraudzījies savu interešu nodrošināšanai un aizsardzībai ārstniecībā, neatkarīgi no tā, vai šī persona ir radinieks, faktiskās kopdzīves partneris vai jebkura cita uzticības persona, turpmāk paredzēs prioritāti attiecībā pret pacienta laulātā un radinieku tiesībām ar ārstniecību saistītu lēmumu pieņemšanā. LV portāls skaidro, kādā veidā pacients var pilnvarot savu uzticības personu, lai nepieciešamības gadījumā tā varētu izpildīt pacienta doto uzdevumu.

īsumā
  • Pacients var pilnvarot personu ar ārstniecību saistītu lēmumu pieņemšanai E-veselībā vai noformējot atsevišķu pilnvaru, piemēram, pie notāra.
  • E-veselībā noformētais pacienta pilnvarojums ir saistošs ar brīdi, kad pacients nav spējīgs patstāvīgi pieņemt lēmumu par turpmāko ārstēšanu.

Pacientu tiesību likuma mērķis ir veicināt labvēlīgas attiecības starp pacientu un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju, sekmējot aktīvu pacienta līdzdalību savas veselības aprūpē, kā arī nodrošinot iespēju īstenot un aizstāvēt savas tiesības un intereses.

Viens no veidiem, kā aktīvi izmantot savas pacienta tiesības, ir sagatavoties neparedzamajam un parūpēties, lai situācijā, kad pacients nav spējīgs patstāvīgi pieņemt lēmumus par savu ārstniecību, to darītu kāds, kuram viņš uzticas, tostarp nodrošinot, ka uzticības persona ir pilnvarota pieņemt šos lēmumus.

Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 6. panta septīto daļu, ja pacients ir pilnvarojis citu personu viņa vietā

  • piekrist ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamajai metodei;
  • atteikties no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes;
  • saņemt informāciju saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 4. pantā noteikto, tad pacientam ir jāinformē ārstniecības iestāde par šādu pilnvarojumu vai jāizdara attiecīgs pilnvarojums vienotajā veselības nozares elektroniskajā sistēmā.

Pilnvarojums E-veselības sistēmā

Pacientu tiesību likumā iekļautā prasība par pilnvarojuma ierakstu vienotajā veselības nozares elektroniskajā sistēmā jeb E-veselībā stājās spēkā 2022. gada 1. februārī.

Lai E-veselības portālā pilnvarotu personu ar ārstniecību saistītu lēmumu pieņemšanai:

  • jāautorizējas E-veselības portālā www.eveseliba.gov.lv;
  • sadaļā “Pilnvarojumi” jāizvēlas “Pievienot nākotnes pilnvarojumu”;
  • jāievada prasītā informācija par pilnvaroto personu – personas kods, vārds, uzvārds, kontakttālrunis, e-pasta adrese;
  • ja nepieciešams, jāaizpilda sadaļa “Piezīmes”.

Kā LV portālam skaidroja Nacionālā veselības dienesta (NVD) Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evija Štālberga, sadaļā “Piezīmes” persona var norādīt jebkādu informāciju, kuru uzskata par saistošu attiecībā uz pilnvaroto personu un kura būtu jāpaziņo ārstniecības personai vai ārstniecības iestādei.

Visām ārstniecības iestādēm (gan valsts, gan privātajām), kurām ir noslēgts līgums ar NVD, būs pieejama informācija par E-veselības sistēmā norādīto pacienta pilnvaroto personu.

Saskaņā ar NVD sniegto informāciju šobrīd tehnisku iemeslu dēļ pacientiem E-veselības sistēmā ir redzama tikai aktuālā informācija par pilnvaroto personu, savukārt ārstniecības personām ir pieejama arī informācija, kad un kurš ir norādījis pilnvaroto personu.

Jāņem vērā, ka E-veselības sistēmā ir iespējams norādīt tikai vienu pacienta pilnvaroto personu, un, kā skaidro NVD, šis pilnvarojums kļūst saistošs ar brīdi, kad pacients nav spējīgs patstāvīgi pieņemt lēmumu par savu turpmāko ārstēšanu, līdz ar to ārstniecības personai ir iespējams sazināties ar pacienta pilnvaroto personu.

Citas pilnvarošanas iespējas

Ņemot vērā, ka Pacientu tiesību likums paredz, ka pacients var arī informēt ārstniecības iestādi par pacienta pilnvaroto peronu, zvērināta advokāte, Latvijas Ārstu biedrības konsultante Ilze Vilka ir skaidrojusi, ka lēmumu pieņemšanai pacienta vietā ir nepieciešams dot pilnvarojumu, bet Pacientu tiesību likums tieši nenosaka, kādā veidā pilnvara ir jāizdod.

Kā LV portālam norādīja Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (RAKUS) juridiskās daļas vadītājs Eduards Broks, pilnvarojuma formas ir dažādas, un RAKUS ikdienas praksē pacients pilnvaroto personu norāda, stājoties slimnīcā, bet to var darīt arī citos veidos.

Ņemot vērā, ka Civillikums nenosaka konkrētu formu, kā noformējama pilnvara ar ārstniecību saistītu lēmumu pieņemšanai, pilnvarojumu var noformēt dažādos veidos, turklāt arī katrai ārstniecības iestādei var būt savas prasības, kādā veidā noformēts pilnvarojums tiek akceptēts.

Piemēram, pacienta pilnvarojumu var noformēt:

  • mutvārdos ārstniecības iestādē, ārstniecības iestāde to noformē rakstveidā, un pacients to paraksta;
  • aizpildot ārstniecības iestādes sagatavotu veidlapu;
  • iesniedzot notariāli vai bāriņtiesas apstiprinātu pilnvaru;
  • pašrocīgi sagatavojot un parakstot pilnvaru;
  • ar drošu elektronisko parakstu parakstītu pilnvaru nosūtot uz ārstniecības iestādes oficiālo E-adresi.

Svarīgi, lai pilnvarā ir norādīts, ka persona var pārstāvēt un pieņemt lēmumu pacienta vietā ar ārstniecību saistītos jautājumos.

Ir iespējams sagatavot arī detalizētu pilnvarojumu, piemēram, paredzot tikai konkrētus jautājumus, par kuriem var lemt pacienta pilnvarotā persona, bet jāņem vērā, ka tas var ierobežot pilnvaroto personu, ja ir nepieciešams pieņemt lēmumu situācijā, par kuru pacients nav iedomājies pilnvaras izdošanas brīdī.

Detalizētāk par pacienta pilnvarojuma niansēm var uzzināt LV portāla raidījumu cikla “Zini savas tiesības” raidījumā “Pacienta pilnvarojums”.

Kontaktpersonas

Ja cilvēks negaidīti nokļūst slimnīcā un ārstniecības personām uzreiz nepieciešama kontaktinformācija, lai sazinātos ar tuviniekiem un informētu par personas atrašanās vietu un veselības stāvokli, E-veselības sistēmā var norādīt arī pacienta kontaktpersonas (bez pilnvarojuma ar ārstniecību saistītu lēmumu pieņemšanai).

E. Broks norāda, ka neidentificētai trešajai personai RAKUS telefoniski sniedz informāciju tikai par to, vai pacients ir stacionēts, turklāt šāda kārtība ir ar nolūku, lai pacients varētu realizēt savu pārstāvību un izmantot tiesības uz ģimenes un citu personu atbalstu ārstniecības laikā, taču, ja ārstniecības persona ir pārliecinājusies par pacienta pārstāvja identitāti, ir pieļaujama arī telefoniska saziņa.

Lai E-veselības portālā norādītu kontaktpersonas (var būt vairākas):

  • jāautorizējas E-veselības portālā www.eveseliba.gov.lv;
  • sadaļā “Kontaktpersonas” jāievada nepieciešamā informācija – kontaktpersonas vārds, uzvārds un kontaktinformācija.
Labs saturs
7
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI