DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
20. decembrī, 2023
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Satiksme

Konceptuāli atbalsta līguma parakstīšanu par Rail Baltica pamattrases būvdarbiem Latvijā

FOTO: Publicitātes foto

Ministru kabinetā (MK) otrdien, 19. decembrī, izskatīts Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotais informatīvais ziņojums par Rail Baltica pamattrases būvdarbu Latvijā iepirkumu un noslēdzamā līguma priekšmetu un saturu, kā arī tā finansēšanas kārtību. Pamattrases izmaksas Latvijā aplēstas 3,7 miljardu eiro apmērā, savukārt I kārtas būvdarbu īstenošanai nepieciešami 165 miljoni eiro bez pievienotās vērtības nodokļa. Parakstot līgumu, Latvija uzņemsies valsts budžeta saistības tikai par I kārtas būvdarbiem, kuriem jau nodrošināts Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI jeb CEF) finansējums.

Līguma tvērumā ir iekļauta Rail Baltica pamattrases būvniecība ārpus Rīgas posmos Igaunijas robeža-Vangaži, Vangaži-Salaspils-Misa, Misa-Lietuvas robeža, kā arī dzelzceļa līnijas posma, kas ietver Rīgas pilsētas šķērsojumu un savienojumu ar lidostu “Rīga” divos atzaros, tostarp lidosta “Rīga”-Misa.

Rail Baltica pamattrases ārpus Rīgas būvdarbi ietvers dzelzceļa apakšbūves – uzbērumu, ceļa pārvadu, un dzelzceļa virsbūves – sliežu ceļu u.c. saistītās infrastruktūras izveidi. Minētie darbi aptuveni 230 km garumā ir sadalīti divos reģionos – dienvidu (aptuveni 130 km garumā) un ziemeļu (aptuveni 100 km garumā), kuri savukārt sadalīti īsākos posmos jeb būvatļaujās.

Līgums ar būvdarbu veicēju izstrādāts, balstoties uz pasaulē atzītās Starptautiskās Inženieru konsultācijas federācijas FIDIC līguma noteikumiem (FIDIC Sarkanā grāmata). Līguma izpildei par piemērotu atzīta ietvarlīguma pieeja, kas Latvijai ļauj īstenot būvdarbus pa posmiem pēc vairāku priekšnosacījumu izpildes – pieejami būvprojekti, pabeigta nekustamo īpašumu atsavināšana un nodrošināts finansējums. Būvdarbu posmus paredzēts pasūtīt atbilstoši finansējuma pieejamībai – gan Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI jeb CEF), gan valsts līdzfinansējuma ietvaros.

Tāpat, balstoties uz starptautiski izplatīto agrīno iesaistes (early involvement) metodi, notiks būvnieka iesaiste jau noritošajā projektēšanas fāzē, tādējādi ļaujot optimizēt risinājumus atbilstoši būvnieka izvēlētajai būvniecības tehnoloģijai.

Līgumu plānots dalīt kārtās, sākotnēji pasūtot pirmās kārtas būvdarbus Bauskas novadā pie  Iecavas, kur nākotnē atradīsies Rail Baltica infrastruktūras apkopes punkts. Sākotnējie darbi ietvers dienvidu daļas reģionālās komandas un nepieciešamo resursu mobilizēšanu, būvprojektu izskatīšanu un sagatavošanos būvdarbiem,  būvdarbu bāzes izveidi, kā arī dzelzceļa apakšbūves darbus saskaņā ar pirmajām piecām būvatļaujām 13 km garumā.

Pirmās kārtas būvdarbu izmaksas paredzēts segt no EISI astotā (CEF8) un devītā (CEF9) projektu uzsaukuma finansējuma Rail Baltica projektam. Savukārt, turpmāko darbu pasūtīšanai un veikšanai finansējums plānots no nākamajiem EISI uzsaukumiem, tostarp desmitā uzsaukuma (CEF10). Lai nodrošinātu finansējumu pietiekošā apjomā piesakāmās aktivitātes realizēšanai, pieteikumi tiks gatavoti ciešā sadarbībā ar līguma izpildē iesaistītajām pusēm.

Papildus, ņemot vērā ietvarlīguma ievērojamo summu un darbības laiku, līgumā iestrādāts detalizēts indeksācijas mehānisms, tā izmaksas sedzot no EISI finanšu līdzekļiem.  

Pēc līguma par Rail Baltica pamattrases būvdarbu Latvijā noslēgšanas, ko atbilstoši deleģējuma līgumam īstenos Rail Baltica nacionālais ieviesējs Latvijā “Eiropas Dzelzceļa līnijas”, tā izpildes uzraudzību veiks Satiksmes ministrija.

Vienlaikus SM gatavo informatīvo ziņojumu par Rail Baltica projekta tvērumu, izmaksām un īstenošanas plāniem, ar mērķi nodrošināt projekta funkcionalitāti un dzelzceļa līnijas savienojumu ar Eiropas dzelzceļa sistēmu līdz 2030. gadam. Papildus plānots rosināt grozījumus Rail Baltica projekta īstenošanas likumā, lai precīzi noteiktu skaidrus Rail Baltica projekta pārvaldības un uzraudzības mehānismus. Indikatīvi ziņojums tiks izskatīts 2024. gada janvārī.

Papildu informācija

Apjomīgo publiskā iepirkuma konkursa procedūru ar sarunām organizēja sabiedrība ar ierobežotu atbildību „Eiropas dzelzceļa līnijas” (EDzL) saskaņā ar Rail Baltica būvniecības stratēģiju un projekta ieviešanas termiņu. Starptautiskais konkurss norisinājās divās kārtās. Iepirkuma otrā kārta tika izsludināta 2022. gada septembrī, kā rezultātā saņemti 2 piedāvājumi. Pēc negatīva Valsts drošības dienesta atzinuma par vienu no pretendentiem, konkursa sarunas ar konkrēto pretendentu netika turpinātas. Gala finanšu piedāvājums pēc sarunu procedūrām saņemts no viena pretendenta, kas atbilstoši iepirkuma komisijas 2023. gada 29. augustā pieņemtajam lēmumam atzīts par iepirkuma uzvarētāju.  Līguma slēgšanas tiesības piešķirtas uzņēmumu apvienībai "E.R.B Rail Baltica JV", kurā ietilpst  - Eiffage Génie Civil SAS (Francija), Budimex S.A. (Polija) un Rizzani de Eccher S.p.A (Itālija). Katrs no kopuzņēmuma dalībniekiem ir ar pieredzi virkni stratēģiskās nozīmes objektu būvniecībā Eiropa.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI