SKAIDROJUMI

Lai dakteri zinātu, kam zvanīt kritiskā situācijā

Lidija Dārziņa, LV portāls03.08.2017
"ĪSUMĀ"
  • Piekļūt saviem datiem e-veselības sistēmā var, autorizējoties ar vienu no diviem e-parakstiem vai ar savas internetbankas starpniecību.
  • Portālā www.eveseliba.gov.lv personas profilā (datu kartītē) iespējams norādīt cilvēkus, ar kuriem ārsts var sazināties neatliekamā gadījumā.
  • Nacionālais veselības dienests uzsver, ka informācija par kontaktpersonu ir svarīga, ja iedzīvotājs ir nokļuvis slimnīcā ar zaudētām saziņas spējām, atmiņas zudumu, atrodoties traucētas apziņas vai bezsamaņas stāvoklī.
  • Kā kontaktpersona bieži tiek norādīta māte, tostarp saziņai neatliekamos gadījumos, kas ir saistīti ar nepilngadīgiem bērniem.
  • Kontaktpersonas informācija ir jānorāda sadaļā "Kontaktpersonas", savukārt sava e-pasta adrese un tālruņa numurs vai cits saziņas veids – sadaļā “Kontaktinformācija".
Pat ja jūsu ārsts vēl nav iesaistījies e-veselības sistēmas lietošanā, jums pašam ir iespēja praktiski pārliecināties vismaz par to mazumiņu, ko e-veselība pašreiz katram piedāvā. Šī iespēja ir norādīt savā profilā jeb personas datu kartītē informāciju par kontaktpersonu, ar kuru ārstniecības personas, kas jau lieto e-veselības sistēmu, varētu sazināties neatliekamā gadījumā.

Nacionālais veselības dienests informē, ka līdz šim e-veselības sistēmā aizpildīta informācija par gandrīz 3000 kontaktpersonām. 

Visbiežāk kā kontaktpersonu iedzīvotāji norādījuši savu dzīvesbiedru – sievu vai vīru – kopumā 30% gadījumu. Bieži tiek norādīta arī mātes kontaktinformācija, tostarp saziņai neatliekamos gadījumos, kas ir saistīti ar nepilngadīgajiem bērniem, – kopā 23% gadījumu. Saziņai dēlu vai meitu iedzīvotāji norādījuši 14% gadījumu.

NVD mudina iedzīvotājus ievadīt sistēmā datus par kontaktpersonām. Tas neprasa daudz laika, taču saziņas iespēja var būt būtiska kritiskos gadījumos.

Kā to izdarīt?

Lai e-veselības sistēmā norādītu kontaktpersonu un savu kontaktinformāciju, portālā www.eveseliba.gov.lv jāautorizējas ar kādu no drošas piekļuves līdzekļiem – savas internetbankas piekļuves datiem, elektronisko parakstu vai personas apliecību (eID).

Katrs pats var pārliecināties, kā tas notiek praktiski. Portālā www.eveseliba.gov.lv augšējā kreisajā malā ir norāde "Pieslēgties". Uzklikšķinot uz tās, atveras lapa autorizācijas izvēlei, – jāklikšķina uz norādes "Iedzīvotājs". Nākamajā lapā ir e-veselības lietošanas noteikumi iedzīvotājiem. Lai tiktu tālāk, jāatzīmē kvadrātiņā, ka piekrītat noteikumiem. Seko nākamā lapa, kurā ievietoti 11 iespējamie identifikācijas veidi – divi e-paraksti un 9 internetbankas ("Swedbank", "SEB banka", "Citadele", "Norvik Banka", "Nordea", DNB, MTB, "PrivatBank" un "Rietumu banka"). Lai izmantotu kādu no piedāvātajiem veidiem, vispirms jāpiekrīt elektroniskās identifikācijas noteikumiem (jāieklikšķina kvadrātiņā).

Izvēloties ierastāko autorizācijas veidu, savu internetbanku, piemēram, "Swedbank", jāuzklikšķina uz bankas logo. Atšķiras nākamā lapa ar bankas piedāvātajiem identifikatoriem, pēc tam seko paziņojums "Nosūtīt datus". Paziņojumu apstiprinot, nokļūstam savā e-veselības profilā, kurā ir redzami personas dati – vārds, uzvārds, vecums, deklarētā dzīvesvietas adrese u. c.

Lapas kreisajā malā ir norāde "Kontaktinformācija".  Jāpalūko, vai tā atbilst īstenībai. Piemēram, vai ir pareizs jūsu tālruņa numurs, e-pasta adrese. Ja nav, jāizlabo (norāde "Labot/Anulēt").

Ja kādu mulsina norāde par vēl citu iespējamo saziņas veidu, Nacionālā veselības dienesta (NVD) Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājas vietniece Agnese Jasenoviča skaidro, ka kontaktinformācijas norādei nav ierobežojumu. Zem apzīmējuma "cits" iespējams norādīt citus saziņas veidus, kas cilvēkam ir ērti izmantošanai, piemēram, faksa numuru, "Skype" vārdu u. c. Ir iespējams norādīt gan divus (e-pastu un tālruni), gan arī vairākus kontaktinformācijas veidus, klikšķinot uz pogas "Pievienot jaunu kontaktinformāciju".

Līdzīgi (vienādi) ir ar norādēm par saziņas veidiem ar kontaktpersonām (tālrunis, e-pasts, cits).

Kontaktpersonu izvēles iespējas ir plašas un atzīmēšanai savirknētas alfabētiskā secībā: brālis, cits, civilsieva, civilvīrs, dēls, draugs, kaimiņš, kolēģis, māsa, māte, meita, sieva, tēvs, vīrs. Var norādīt arī vairākus cilvēkus, e-sistēma neiebilst.

Uzrakstītais par darbību secību izklausās piņķerīgi, bet nav taču, jo internetbankas lietotājs, maksājot rēķinus par elektrību, gāzi, nekustamā īpašuma nodokli, gaidot algu, pensiju vai pabalstu kontā, arī ikdienā veic līdzīgas darbības un daudzus klikšķus.

NVD savukārt norāda – ja iedzīvotājs neizmanto internetu, informāciju par kontaktpersonu un kontaktinformāciju vizītes laikā var lūgt norādīt ārstam, ja ārsts ir uzsācis e-veselības sistēmas lietošanu.

Saziņas iespēja, ja rodas nepieciešamība

Ja cilvēks ir nokļuvis situācijā, kad ārstiem būtu jāsazinās ar viņa tuviniekiem, bet viņi nezina iespējamās kontaktpersonas, vai tādā situācijā ārstiem ir obligāti jāieskatās e-veselības sistēmā, vai arī tikai tiem, kas ir parakstījuši līgumu ar NVD par e-veselības sistēmas lietošanu? Vai ir iespējama situācija, ka pacients būs norādījis savas kontaktpersonas, bet dakteris e-veselības sistēmu neizmantos un šīs kontaktpersonas nenoskaidros?

NVD pārstāve klāsta, ka informācijas iegūšana par pacienta kontaktpersonu e-veselības sistēmā ārstniecības personai netiek noteikta kā pienākums, bet nepieciešamības gadījumā tā ir iespēja operatīvi iegūt informāciju, lai sazinātos ar pacienta tuviniekiem. Taču jāņem vērā, ka gadījumā, ja konkrētā ārstniecības iestāde vai ārstniecības persona nav noslēgusi līgumu ar Nacionālo veselības dienestu par e-veselības sistēmas lietošanu, tad ārstam nav piekļuves sistēmai (nav piešķirts lietotājvārds).

Vaicāta, kādos gadījumos ārstam varētu būtu nepieciešamība sazināties ar pacienta tuviniekiem (kādu citu cilvēku), A. Jasenoviča stāsta, ka ar norādīto kontaktpersonu ārsts varēs sazināties gadījumos, ja iedzīvotājs ir nokļuvis slimnīcā, piemēram, ar zaudētām saziņas spējām, atmiņas zudumu, atrodoties traucētas apziņas vai bezsamaņas stāvoklī. Tādējādi ārstniecības personai būs iespēja operatīvi sazināties ar pacienta tuviniekiem, lai informētu par viņa atrašanās vietu, veselības stāvokli vai precizētu informāciju, kas ir svarīga savlaicīgas un pacientam piemērotākās ārstēšanas nodrošināšanai, piemēram, informāciju par pacienta hroniskajām slimībām, alergēniem, lietotajiem medikamentiem u. c., ja šī informācija jau nebūs pieejama e-veselības sistēmā.

Savukārt savas kontaktinformācijas norādīšana e-veselības sistēmā nodrošinās iespēju saņemt e-pasta vēstules ar paziņojumiem par e-veselības sistēmā izrakstītajām e-receptēm, e-darbnespējas lapām, veikto izmeklējumu rezultātiem un citu e-veselības sistēmā ievadīto informāciju, kā arī atgādinājumus par atkārtoti veicamas vakcinācijas termiņiem, iespējām veikt valsts apmaksātas profilaktiskās pārbaudes un citu ar veselību saistītu informāciju. Ārstējošais ārsts nepieciešamības gadījumā varēs telefoniski sazināties ar savu pacientu, piemēram, lai pārrunātu saņemtos laboratorisko analīžu rezultātus u. tml.

Tiesības būt ārstētam

Pacientu tiesību likumā noteikts: Ja pacients sava veselības stāvokļa vai vecuma dēļ pats nespēj pieņemt lēmumu par ārstniecību, tiesības pieņemt lēmumu par piekrišanu ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikšanos no ārstniecības kopumā vai ārstniecībā izmantojamās metodes ir pacienta laulātajam, bet, ja tāda nav, – pilngadīgam un rīcībspējīgam tuvākajam radiniekam šādā secībā: pacienta bērniem, pacienta vecākiem, pacienta brālim vai māsai, pacienta vecvecākiem, pacienta mazbērniem.

Ja pacients ir nepilngadīga persona vai persona, kura sava veselības stāvokļa vai vecuma dēļ nav spējīga pati par sevi parūpēties, ārstniecības iestāde nekavējoties informē pacienta likumisko pārstāvi, bet, ja tāda nav, – laulāto vai tuvāko radinieku, bet, ja arī tādu nav, – bāriņtiesu.

KOMENTĀRI
JAUNĀKIE
Bruņinieku 41, Tālr.: 673-106-75
Rīgā, LV-1011 E-pasts: portals@lv.lv