SKAIDROJUMI

Kā ar telefonu atrasties pie robežas un par to nepārmaksāt

Juris Kaža, telekomunikāciju eksperts02.08.2017
"ĪSUMĀ"
  • Izmaiņas, kā izrādās, nenozīmē, ka LMT, "Tele2" un "Bites" klienti ar attiecīgajiem tarifu plāniem visur un vienmēr Eiropā var zvanīt uz nebēdu.
  • Latvijas, Krievijas un Baltkrievijas pierobeža nav vienīgā vieta, kur mobilie telefoni "ķer" kaimiņu valsts mobilo sakaru tīklus, uz kuriem neattiecas ES viesabonēšanas režīms.
  • Latviešiem un citiem ES valstu ceļotājiem jābūt uzmanīgiem ne tikai dažās grieķu salās, bet arī Šveices tuvumā Vācijas dienvidos un attiecīgos Austrijas, Francijas un Itālijas reģionos.
  • Zvaniem, īsziņām un interneta lietošanai ārpus ES robežām saglabājas viesabonēšanas tarifi, par kuriem mūsu klients tiek informēts ar īsziņu, tiklīdz pievienojies kādas valsts mobilo sakaru tīklam.
Tie, kas bieži ceļo pa Eiropas valstīm, uzelpoja, kad jūnijā Eiropas Savienība (ES) atcēla viesabonēšanas papildu maksu par mobilo sakaru lietošanu ārpus savas valsts. Tas nozīmē, ka Latvijas iedzīvotāji ES un arī Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs var zvanīt par sava Latvijas operatora tarifu plānā fiksēto cenu. Daudzos tarifu plānos arī iekļauts daudz lielāks bezmaksas mobilā interneta lietošanas apjoms ārvalstīs nekā agrāk.

Izmaiņas, kā izrādās, nenozīmē, ka LMT, "Tele2" un "Bites" klienti ar attiecīgajiem tarifu plāniem visur un vienmēr Eiropā var zvanīt uz nebēdu. ES ir robežas un pierobežas zonas, kur var sastapt ne tikai mežacūkas, lāčus, putnus un citus kustoņus, kas brīvi šķērso robežas, bet robežas arī nejūt un nerespektē radio un televīzijas viļņus. Tāpat kā klejojošas mežacūkas sagādā prieku medniekiem, bet postījumus zemniekiem, arī pārrobežu elektroniskie viļņi ir abpusgriezīgi – baltkrievu babuška Latgales nostūrī skatās dzimtenes seriālus, bet mobilo sakaru spektrā "pārrobežu starojums" var izrādīties negaidīts un dārgs prieks mobilo sakaru lietotājiem, par ko jau ziņots medijos.

Sveši operatori telefonus "ķer" dažādās Eiropas vietās

Latvijas, Krievijas un Baltkrievijas pierobeža nav vienīgā vieta, kur mobilie telefoni "ķer" kaimiņu valsts mobilo sakaru tīklus, uz kuriem neattiecas ES viesabonēšanas režīms. Latvijas ceļotāji arī iecienījuši citas pierobežas zonas, piemēram, atpūtnieki nesmādē Grieķijas salas, dažas no kurām atrodas tikai pāris kilometru no Turcijas, kas nav ES valsts. Kā norāda "Tele2" komercdirektors Raivo Rosts, "Šveice, Albānija, Maķedonija, Melnkalne, Monako, Turcija nav Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valstis, savukārt Gērnsijas sala pieder Apvienotajai Karalistei, bet nav ES sastāvā, līdz ar to ES viesabonēšanas regula tur nav spēkā". No tā izriet, ka latviešiem un citiem ES valstu ceļotājiem jābūt uzmanīgiem ne tikai dažās grieķu salās, bet arī Šveices tuvumā Vācijas dienvidos un attiecīgos Austrijas, Francijas un Itālijas reģionos.

Cik ceļotāju no Latvijas uzturas vai šķērso šādas nosacīti bīstamas elektroniskās pierobežas, ir grūti teikt. Var vienīgi spriest no dažiem mediju rakstiem un "upuru" sūdzībām sociālajos tīklos. Kā skaidro "Bite Latvija" klientu apkalpošanas nodaļas vadītāja Oksana Stankeviča, "šādu gadījumu identificēšana un uzskaite nav iespējama, jo mobilo sakaru operatori neseko līdzi tam, kur un kā klienti pārvietojas ikdienā, – šādu datu apstrāde būtu Fizisko personu datu aizsardzības likuma pārkāpums".

Parasti brīdina ar īsziņu

Tomēr operatori ir spēruši soļus, lai iespēju robežās brīdinātu savus klientus, ka tie atrodas teritorijā, kur viņus no vietējās ES valsts tīkla var "pārtvert" svešs un dārgs tīkls. "Zvaniem, īsziņām un interneta lietošanai ārpus ES robežām saglabājas viesabonēšanas tarifi, par kuriem mūsu klients tiek informēts ar īsziņu, tiklīdz pievienojies kādas valsts mobilo sakaru tīklam," informē R. Rosts.

Īsziņu sūtīšana ar brīdinājumu, ka klients atrodas svešā tīklā, un ar norādēm uz tā iespējamām izmaksām ir ar mātesuzņēmuma, zviedru "Tele2", prakse, jo liels skaits zviedru vasaras atpūtai iecienījuši tieši grieķu salas. Kā informē "Tele2" mediju dienesta pārstāve Beāte Berga, "klients nenonāks jaunā tīklā ārpus ES, par to nebūdams informēts".

"Klients nenonāks jaunā tīklā ārpus Eiropas Savienības, par to nebūdams informēts."

Arī "Bite Latvija" pārstāve saka, ka, "lai pasargātu klientus no nepatīkamiem pārsteigumiem rēķinos, mobilo sakaru operatori, tostarp "Bite", atsūta viņiem informatīvas īsziņas. Proti, iebraucot jebkurā pasaules valstī, mobilo sakaru lietotāji ar šīm īsziņām tiek informēti par to, ka telefons ir pieslēdzies kāda konkrētās valsts mobilo sakaru operatora tīklam, kā arī norāda, kāda ir maksa par mobilo sakaru pakalpojumu izmantošanu šajā valstī. Diemžēl mums nav iespēju pārbaudīt, vai klients ir iepazinies ar šīs īsziņas saturu, attiecīgi – ir turpinājis lietot tā dēvētā nedraudzīgā mobilo sakaru operatora pakalpojumus labprātīgi vai nezināšanas, pārpratuma pēc".

Ko darīt ar pierēķināto summu? O. Stankeviča norāda, ka parasti pierobežā nozvanīto summu, atrodoties tīklā ārpus ES, nav iespējams atmaksāt, taču "arī šajā situācijā iespējami izņēmuma gadījumi".

"Ja klients vēršas pie mums ar iesniegumu, ka rēķins par "nedraudzīgo" operatoru pakalpojumu izmantošanu izrakstīts nepamatoti, un viņam tam ir objektīvi pierādījumi, šo situāciju rūpīgi izvērtējam un cenšamies atrisināt. Vēlos uzsvērt, ka katrs gadījums tiek izskatīts individuāli, ņemot vērā ļoti daudzus faktorus, piemēram, informatīvo īsziņu pienākšanas laiku, jebkāda veida atzīmes personas dokumentos, kas veiktas muitā, u. tml.," viņa saka. Teiktais arī attiecināms uz situācijām, kad klients, pat esot ārpus ES, ir nejauši un neapzināti pieslēdzies svešas valsts tīklam.

Izņēmuma gadījumos var norakstīt nejauši pārmaksāto

Savukārt par iespējām novērst nevajadzīgas izmaksas Latvijas pierobežā ar Krieviju un Baltkrieviju "Bites" pārstāve skaidro, ka "izņēmuma gadījumi ir attiecināmi arī uz situācijām, kas veidojas Latvijas pierobežā, jo tās iedzīvotāju un apmeklētāju mobilie tālruņi regulāri pieslēdzas kaimiņvalstu mobilo sakaru operatoru tīkliem. Lai palīdzētu klientiem izvairīties no situācijām, kad tālrunis Krievijas un Baltkrievijas robežas tuvumā pieslēdzas kāda minēto valstu mobilo sakaru operatora tīklam, kā dēļ par sarunām, īsziņām un internetu ir jāmaksā vairāk, "Bite" ir izveidojusi īpašu pakalpojumu –  "SMS pierobežā". Tas ir pieejams visiem klientiem, kuri izmanto viesabonēšanas pakalpojumu".

Arī "Tele2" norāda, ka "šādos gadījumos (ja kāds pierobežā nonācis svešā tīklā), izvērtējot situāciju, esam pretimnākoši saviem klientiem, kā arī informējam, kā turpmāk no šādiem gadījumiem izvairīties".

Abu operatoru pārstāvji norāda, ka labākais veids, kā izvairīties no pieslēgšanās svešam tīklam, ir izslēgt automātisko pieslēgšanos pieejamiem tīkliem. ES ietvaros tā ir ērtība – izkāpjot no lidmašīnas Berlīnē, telefons atrod tuvāko un stiprāko tīklu. Ja telefons ir manuālā režīmā, klientam būs jāskatās, kādi tīkli ir pieejami, un pašam jāizvēlas vietējais ES valsts operators. Biežiem ceļotājiem tas nav nekas neparasts – vēl pirms dažiem gadiem, kad pastāvēja atvieglojumi noteiktu operatoru starpā, citā ES valstī varēja manuāli izvēlēties sava Latvijas operatora partneri ar zemākiem tarifiem. Tagad tie laiki ir beigušies, bet aizvien ir jāskatās, kas notiek ar telefonu.

Piesardzības ieteikumi, atrodoties jebkurā ES pierobežā:

  • bieži apskatīt ienākošās īsziņas un pārliecināties, ka, esot sapulcē vai skaļā vidē, nav pienākusi brīdinājuma īsziņa;
  • izslēgt automātisko tīkla meklēšanas režīmu;
  • izmantot īpašus operatora pakalpojumus, ja tādi ir ("Bites" "SMS pierobežā");
  • ziņot un rakstīt iesniegumu pa nejaušu pieslēgšanos un papildu izmaksām – iespējams, ka operators lojālam klientam ar labu "bēdu stāstu" norakstīs pārdesmit eiro, lai saglabātu klienta uzticību.
KOMENTĀRI
JAUNĀKIE
Bruņinieku 41, Tālr.: 673-106-75
Rīgā, LV-1011 E-pasts: portals@lv.lv