Saņemot sūdzību par administratora rīcību, tiek izvērtēti tajā norādītie argumenti un pieprasīti paskaidrojumi administratoram.
FOTO: Evija Trifanova, LETA
2017. gada 2. ceturksnī Maksātnespējas administrācijā (MNA) saņemtas 42 sūdzības par 33 administratoriem, proti, 25 sūdzības par administratora rīcību juridiskās personas maksātnespējas procesos un 17 sūdzības – fiziskās personas maksātnespējas procesos.
Kādas sūdzības izskata Maksātnespējas administrācija
MNA sūdzības izskata, ja administratora rīcība ir aizskārusi sūdzības iesniedzēja likumiskās tiesības.
Jāņem vērā: maksātnespējas administrators darbojas saskaņā ar Maksātnespējas likumu, kura 26. pants nosaka administratora pienākumu piedalīties tiesas sēdēs, kā arī sniegt informāciju par procesa norisi tiesai, kreditoriem, MNA un citām normatīvajos aktos noteiktajām institūcijām un personām.
Administratora pienākums ir izskatīt sūdzības par maksātnespējas procesa norisi un divu nedēļu laikā sniegt atbildi sūdzības iesniedzējam. Tāpat likums nosaka, ka administratoram jābūt sasniedzamam prakses vietas adresē, jāorganizē parādnieka grāmatvedības uzskaite atbilstoši normatīvo aktu prasībām un jāveic vēl citi pienākumi.
Maksātnespējas administrācijas Otrā uzraudzības departamenta juriskonsulte Zane Atslēga norāda, ka, izskatot šī gada 2. ceturksnī saņemtās sūdzības, MNA konstatējusi šādus pārkāpumus maksātnespējas procesa administratoru rīcībā, kas aizskārusi maksātnespējas procesā iesaistīto personu likumiskās tiesības:
Kas jāņem vērā, iesniedzot sūdzību
Sūdzība Maksātnespējas administrācijā jāiesniedz trīs mēnešu laikā no dienas, kad konstatēta administratora prettiesiska rīcība un ne vēlāk kā viena gada laikā pēc procesa izbeigšanas.
Iesniedzot sūdzību par administratora rīcību, personām būtu jāpārliecinās, ka sūdzība ir parakstīta un tajā ir skaidri norādīti lietas faktiskie apstākļi un administratora rīcības nepareizība, kā arī ir pievienoti sūdzību pamatojošie dokumenti. Ja sūdzību iesniedz cita vārdā, tad sūdzībai pievienojams normatīvo aktu prasībām atbilstoši noformēts pilnvarojuma dokumenta atvasinājums vai uzrādāms tā oriģināls.
Sūdzību Maksātnespējas administrācijai var iesniegt klātienē, pa pastu vai elektronisko pastu. Kontakti pieejami šeit.
Kā notiek sūdzības izskatīšana
Saņemot sūdzību par administratora rīcību, tiek izvērtēti tajā norādītie argumenti un pieprasīti paskaidrojumi administratoram, skaidro Z. Atslēga.
Pēc administratora paskaidrojumu saņemšanas Maksātnespējas administrācija tos izvērtē kopsakarā ar pievienotajiem dokumentiem, sūdzībā norādīto informāciju un normatīvo aktu regulējumu.
Viena mēneša laikā tiek pieņemts lēmums par sūdzības noraidīšanu vai pārkāpuma atzīšanu un tiesiskā pienākuma uzlikšanu.
Ja objektīvu iemeslu dēļ viena mēneša termiņu nav iespējams ievērot, Maksātnespējas administrācija to var pagarināt, bet ne ilgāk par trim mēnešiem no sūdzības saņemšanas dienas.
Atbilstoši Maksātnespējas likuma 31.1 pantam, ja normatīvo aktu pārkāpumi ir smagi vai sistemātiski, maksātnespējas administratoram var arī ierosināt disciplinārlietu.
Prasības celšana, ja lieta ir piekritīga tiesai
Jāņem vērā: maksātnespējas administrācija izskata sūdzības par administratora rīcību, ja vien sūdzības izskatīšana nav piekritīga tiesai.
Tiesa izskata sūdzības par administratora lēmumiem, kas attiecas uz kreditoru prasījumu atzīšanu vai noraidīšanu, parādnieka pārstāvja noteikšanu, strīdu par tiesībām. Atbilstoši Maksātnespējas likuma 80. pantam kreditors ir tiesīgs pārsūdzēt tiesā administratora lēmumu par sava prasījuma neatzīšanu vai daļēju atzīšanu divu nedēļu laikā no šā lēmuma saņemšanas dienas. Tāpat tiesa izvērtē parādnieka mantas izsoles tiesiskumu un izsoles aprēķinu.
Maksātnespējas likuma 30. pants nosaka: prasības pret administratoru var celt tiesā ne vēlāk kā gada laikā pēc juridiskās personas maksātnespējas procesa vai fiziskās personas maksātnespējas procesa izbeigšanas.
Ja administrators ar savu rīcību ir nodarījis zaudējumus valstij, parādniekam, kreditoriem vai citām personām un tas ir konstatēts ar tiesas spriedumu krimināllietā, uz prasībām, kas celtas pret administratoru, attiecināms vispārējais prasības noilguma termiņš.