SKAIDROJUMI

Ierobežo priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu publiskās vietās

LV portāls15.07.2016

Šodien, 15. jūlijā, spēkā stājas grozījumi Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā, kas nosaka papildu ierobežojumus attiecībā uz priekšvēlēšanas aģitācijas materiālu izvietošanu publiskās vietās, kā arī precizē priekšvēlēšanu aģitācijas nosacījumus internetā dienu pirms vēlēšanu dienas un vēlēšanu dienā. 

Īpašu uzmanību izmaiņām jāpievērš vides reklāmas pakalpojumu sniedzējiem, kuri piedāvā priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas pakalpojumus publiskās lietošanas ārtelpās vai pret publiskās lietošanas ārtelpām (izkārtnes, stendi, tāfeles, slietņi, novietoti plakāti, reklāma skatlogos un citi tamlīdzīgi reklāmas objekti).

Pirmkārt, grozījumi paredz, ka turpmāk aģitācijas veicējam līgums par šāda veida aģitācijas materiālu izvietošanu ar reklāmas pakalpojumu sniedzēju būs jāslēdz tieši un nepastarpināti.

Otrkārt, turpmāk arī vides reklāmas pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums vismaz 150 dienas pirms vēlēšanu dienas nosūtīt Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas izcenojumus, ieskaitot plānotās atlaides un atlaižu piemērošanas kritērijus. KNAB minēto informāciju nekavējoties publicēs savā mājaslapā internetā.

Izcenojumi pēc to publiskošanas priekšvēlēšanu aģitācijas laikā nav grozāmi. Ja reklāmas pakalpojuma sniedzējs informāciju KNAB nebūs sniedzis, tad priekšvēlēšanas aģitācijas materiālus publiskajās ārtelpās konkrētais komersants izvietot nedrīkstēs.

Ierobežojumi priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanai publiskās vietās

Priekšvēlēšanu aģitācijas likums papildināts ar 22.pantu, ieviešot papildu ierobežojumus attiecībā uz priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu publiskās lietošanas ārtelpās. Izkārtņu, stendu, afišu, tāfeļu, slietņu, novietotu plakātu, reklāmu skatlogu un citu tamlīdzīgu ar priekšvēlēšanu aģitāciju saistītu reklāmas objektu izvietošanai turpmāk aizliegts izmantot:

  • valsts un pašvaldību iestāžu ēkas;
  • baznīcu ēkas un lūgšanu namus;
  • autoostu, dzelzceļa staciju, lidostu un pasažieru ostu ēkas;
  • valsts nozīmes arhitektūras un mākslas pieminekļus;
  • ēkas, kas pieder valsts un atvasinātu publisku personu institūcijām un kapitālsabiedrībām, kurās valstij vai atvasinātām publiskām personām pieder vairāk nekā 50% kapitāla daļu (akciju) u.tml.

Vienota reklāmas izvietošanas kārtība pašvaldībās

Lai novērstu atšķirīgu pieeju pašvaldībās, atļaujot vai aizliedzot izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus, piemēram, uz ielām un ceļmalās, grozījumi paredz ieviest vienotu kārtību.

Pašvaldībai joprojām ir tiesības noteikt vēl citas vietas, kur priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana ir aizliegta, kā arī noteikt ierobežojumus aģitācijas materiālu izmēram, veidam, gaismas un skaņas efektiem atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai. Taču pašvaldības noteiktie ierobežojumi priekšvēlēšanas aģitācijas materiāliem nedrīkst būt stingrāki par ierobežojumiem attiecībā uz preču un pakalpojumu reklāmas materiālu izvietošanu.

Par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu publiskās lietošanas ārtelpās maksājamā pašvaldības nodeva turpmāk nedrīkst būt lielāka par zemāko nodevas apmēru, kāds konkrētajā vietā noteikts par preču vai pakalpojumu reklāmas izvietošanu.

Precizē priekšvēlēšanu aģitācijas nosacījumus internetā

Tā kā līdzšinējais vispārējais priekšvēlēšanu aģitācijas aizliegums internetā pirms vēlēšanām bija pārāk plašs un varēja skart, piemēram, vēlētāju personisko saziņu sociālajos tīklos un citās saziņas platformās, turpmāk vēlēšanu dienā, kā arī dienu pirms vēlēšanām priekšvēlēšanu aģitācija internetā būs aizliegta, ja tā veikta kā maksas pakalpojums.

Saskaņā ar izmaiņām aģitācijas materiālu izvietošanas aizliegums vēlēšanu dienā un dienu pirms vēlēšanu dienas publisko elektronisko sakaru tīklos, tai skaitā internetā, neattieksies uz politisko partiju un to apvienību mājaslapām. 

KOMENTĀRI
JAUNĀKIE
Bruņinieku 41, Tālr.: 673-106-75
Rīgā, LV-1011 E-pasts: portals@lv.lv