SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Lidija Dārziņa
LV portāls
02. maijā, 2016
Lasīšanai: 12 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Drošība
2
2

Korupcijas ierobežošanai bankas īpaši uzraudzīs politiski nozīmīgas personas

Publicēts pirms 8 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

LV portāla infografika

Latvija likumā noteikusi īpašu uzraudzību arī pašmājās politiski nozīmīgu personu, viņu radu un tuvu draugu darījumiem, lai cīnītos pret korupciju varas aprindās. Savā bankā klientam anketā būs jāatbild uz jautājumu, vai viņš ir politiski nozīmīga persona, vai tāda ir starp viņa radiniekiem un saistītām personām.
īsumā
Likums noteic, ka politiski nozīmīga ir persona:

  • kura ieņem vai ir ieņēmusi nozīmīgus publiskus amatus, tai skaitā persona, kas ieņem vai ir ieņēmusi kādu no šādiem amatiem: valsts vai pašvaldības vadītājs, parlamenta deputāts, valdības vadītājs, ministrs, ministra vietnieks vai ministra vietnieka vietnieks, valsts sekretārs vai cita augsta līmeņa amatpersona valdībā vai pašvaldībā, augstākās tiesas tiesnesis vai cita līmeņa tiesu institūcijas loceklis u.c.;
  • šo personu vecāks vai vecvecāks, laulātais vai viņam pielīdzināma persona, brālis vai māsa, bērns vai laulātā vai viņam pielīdzināmas personas bērns, viņa laulātais vai laulātajam pielīdzināma persona, kā arī mazbērns;
  • visi citi, kuriem ar šīm personām ir darījuma attiecības vai citas ciešas attiecības, tai skaitā tuvas draudzības attiecības.

Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā bankām nosaka jaunu pienākumu padziļināti pārbaudīt politiski nozīmīgas personas korupcijas risku novēršanas nolūkos.

Arī līdz šim likumā bija definēta politiski nozīmīga persona (radinieks, darījuma partneris), kurai bankā bija jāpievērš īpaša vērība, taču tas attiecās tikai uz citu valstu personām (nerezidentiem). Tagad likumā kā pastiprināti uzraugāmas ir iekļautas arī Latvijas augstāko valsts un pašvaldību amatpersonas, viņu radinieki un ar viņiem saistītas personas. Banku un arī citu finanšu pakalpojumu sniedzēju uzdevums ir veikt klientu izpēti, identificēt starp klientiem politiski nozīmīgās personas un veikt šo personu finanšu līdzekļu un darījumu padziļinātu kontroli.

No 1. jūnija jaunās klientu izpētes prasības attieksies uz banku jaunajiem klientiem, no 1. decembra – uz visiem banku klientiem.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) Atbilstības kontroles departamenta Normatīvā nodrošinājuma daļas vadītājs Kristaps Markovskis žurnālistiem skaidroja, ka grozījumu galvenais uzdevums ir cīņa pret noziedzīgu līdzekļu legalizāciju. No tā izriet arī jaunais banku pienākums klientu izpētē.

Tātad jaunā definīcija tiks attiecināta ne tikai uz ārvalstu, bet arī uz iekšzemes politiski nozīmīgām personām. Līdz ar grozījumiem tiek paplašināts definīcijas - kas ir politiski nozīmīga persona - tvērums. Definīcijā iekļauti arī pašvaldību vadītāji, starptautisko organizāciju vadītāji. Jo, kā liecina pēdējie notikumi pasaulē, arī starptautisko organizāciju vadītāji tiek iesaistīti korupcijas skandālos.

"Lai noteiktu, vai klients atbilst likumā definētajai politiski nozīmīgu personu grupai, bankas veiks savu klientu anketēšanu."

Likums paplašina arī cieši saistīto personu loku, kas varētu būt iesaistīti darījumos. K. Markovskis norāda: "Prakse un izmeklēšanas gadījumi pierāda, ka šīs personas izmanto savus ģimenes locekļus un citas saistītās personas, lai veiktu līdzekļu pārskaitījumus. Līdz ar to jāpievērš uzmanība arī šīm personām, ne tikai tām, kas ieņem attiecīgo amatu."

Ar grozījumiem ir atcelts viena gada termiņš, pēc kura notecēšanas, izbeidzot darba attiecības, iepriekš politiski nozīmīgas personas statuss zuda. Taču, tā kā risks saglabājas arī turpmāk, bankai ir pienākums vērtēt un risku izsvērt arī turpmāk. Statusu pārskatīt var 12 mēnešus pēc tam, kad klients nozīmīgo amatu atstājis, izvērtējot, vai, neskatoties uz amata atstāšanu, joprojām netiek radīts noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas risks.

FKTK pārstāvis uzsver: klientiem uzdotie jautājumi nav banku ziņkārība, tam ir  specifisks un konkrēts mērķis – lai novērstu gadījumus, kad persona var izmantot finanšu iestādi koruptīvi iegūtu līdzekļu pārskaitījumiem.

"Bankas sadarbojas ar valsti un nāk valstij palīgā, lai riskus, kas saistīti ar iespējamām koruptīvām rīcībām, maksimāli mazinātu. Tātad bankām ir jāapzina klienti, kuriem vai nu pašiem ir politiska ietekme, vai tāda ir radiniekiem vai saistītām personām. Anketēšanai ir preventīvs raksturs. Klientiem, kuriem būs neparasti darījumi, var tikt uzdoti papildu jautājumi," norāda Latvijas Komercbanku asociācijas prezidents Mārtiņš Bičevskis.

Kā notiks anketēšana

Bankas arī pašreiz iegūst informāciju par savu klientu. Turpmāk klienti tiks aicināti par sevi pastāstīt nedaudz vairāk, nekā tas darīts līdz šim, jaunos banku pienākumus paskaidro LKA vadītājs M. Bičevskis.

"Swedbank" ir gandrīz miljons klientu, un banka rūpīgi gatavojas, lai padarītu likuma prasību pildīšanu klientiem maksimāli vienkāršu un ērtu – izveidotu saprotamu un ērtu anketu, nodrošinātu nepieciešamo atbalstu, klāsta Klientu servisa pārvaldes vadītājs Vadims Frolovs.

"Swedbank" klientu anketa jau ir bijusi arī iepriekš, tā ir pārstrādāta ar mērķi, lai tā būtu vienkāršāka un saprotamāka. Tā kā ikdienā klienti arvien vairāk izmanto attālinātas saziņas iespējas, klientu anketa ir ievietota internetbankā. Vasarā anketa un internetbanka tiks pielāgota skārienjūtīgiem ekrāniem. Klientiem, kuriem radīsies jautājumi anketas aizpildīšanā, izveidota atsevišķa zvanu līnija konsultāciju centrā.

"Swedbank" aicina klientus anketas pildīt jau tagad. Vienlaikus banka izmanto arī publiski pieejamus avotus, lai noskaidrotu, kas ir politiski nozīmīga persona, un uzrunās klientus tiešā veidā.

"SEB bankas" Darbības atbilstības pārvaldes vadītāja Dace Rušiņa uzsver, ka pieeja "Pazīsti savu klientu" kā darbības princips nav jauns. Bankā šis princips tiek ievērots jau vairākus gadus: "Līdz ar likumā paplašināto definīciju pieaugs to klientu skaits, kuriem būs jānodrošina stingrāka uzraudzība no bankas puses, bet vēlamies uzsvērt, ka praktiski klientiem būtiskas izmaiņas ikdienas sadarbībā ar banku tas neradīs, jo jau šobrīd, uzsākot sadarbību ar banku, mēs lūdzam klientiem aizpildīt noteiktu anketu par viņa finansēm, darbības profilu, kā arī šādu anketēšu veicam ar noteiktu regularitāti."

Vasaras sākumā "SEB banka" paplašinās savu klientu anketu, kurā būs arī no likuma normām izrietošie jautājumi – vai persona ir vai nav politiski nozīmīga, vai persona ir vai nav politiski nozīmīgas personas ģimenes loceklis vai cieši saistīta persona. Klienta anketā būs šo triju jēdzienu definīcija un skaidrojums. Bankas klients pats būs šīs informācijas pirmavots.

Protams, bankai ir pieejami arī citi resursi, publiskas datubāzes informācijas iegūšanai. D. Rušiņa gan norāda: "Publiski pieejamā informācija, kas ir bankas rīcībā, ne vienmēr ir kvalitatīva un pilnīga, līdz ar to mēs labprāt sagaidītu aktīvu rīcību no valsts puses, kas varētu uzturēt pilnīgāku datubāzi par tām personām, kas Latvijā ir uzskatāmas par politiski nozīmīgām personām, šo personu ģimenes locekļiem un cieši saistītajām personām."

Likumā politiski nozīmīgu personu uzskaitījumā nav valsts uzņēmumu menedžeru, iestādēs strādājošie. Taču Latvijā ir bijuši korupcijas skandāli, kuros iesaistītas arī lielo valsts uzņēmumu valdes locekļi.

Uz žurnālistu jautājumu – kāpēc tā, K. Markovskis skaidro, ka definīcija likumā ir tikai kā piemēru uzskaitījums. Tas nav izsmeļošs saraksts. FKTK Vadlīnijās ir norādīts un paskaidrots, ka bankām ir jāvērtē personas spēja pieņemt lēmumu, kas varētu būt korupcijas objekts, kad persona varētu izmantot savu publisko varu. Līdz ar to bankas pašas vēl papildus definē personas, kuras var tikt uzskatītas [par politiski nozīmīgām]: "Vadlīnijās esam uzskaitījuši indikatorus, kas liecina par to, ka, iespējams, tā varētu būt politiski nozīmīga persona. Jo to rāda arī starptautisko izmeklēšanu prakse, ka politiski nozīmīgās personas, ja tās izmanto publisko varu privātām interesēm, iesaista citas personas. Līdz ar to bankām jāpievērš uzmanība ne tikai personām, bet arī veiktajiem darījumiem, to apjomam un ar ko darījumi tiek veikti. Tas ir komplekss pasākums, kādā veidā politiski nozīmīgās personas identificē."

Kontroles dienestā nonāks tikai ziņas par aizdomīgiem darījumiem

Jau pašreiz bankas likumā noteiktā kārtībā sniedz informāciju par aizdomīgiem un neparastiem darījumiem, atgādina M. Bičevskis: "Ir svarīga valsts spēja saistīt un analizēt informāciju par neparastu darījumu un personu, kas ar šo darījumu ir bijusi saistīta. Informācija par visiem neparastiem un aizdomīgiem darījumiem nonāk Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta rīcībā. Visos citos gadījumos bankas saglabā klienta datu konfidencialitāti. Banku pienākums ir garantēt visu savu klientu personas, kontu, noguldījumu un darījumu noslēpumu saskaņā ar Kredītiestāžu likumu."

"Tāpēc vien, ka cilvēks ir politiski nozīmīga vai ar tādu saistīta persona, viņš nenokļūst aizdomās. Piemēram, ja persona izmanto kādu ļoti vienkāršotu bankas pakalpojumu, veic apmaksu par stāvvietu vai saņem ierobežota apmēra līdzekļus kontā, pēc tam veic maksājumus par apkuri, šajā gadījumā nav saskatāms iespējamais risks, ka tie varētu būt koruptīvi līdzekļi. Šādos, zemā riska gadījumos banka varētu klientam arī neuzdot jautājumus. Bet bankai ir jāveic izvērtējums un jāparāda, ka šajā gadījumā ir zemais risks un nav iespējamības, ka varētu būt liela apmēra vai koruptīvi līdzekļi," norāda K. Markovskis.

Bankas pienākums ir identificēt un veikt padziļinātu izpēti, un noskaidrot naudas līdzekļu rašanās avotus un cēloņus. Ja klients darbojas likuma ietvaros, viņam nekas saziņā ar banku nemainās. Taču pats bankas klients ir atbildīgs, lai sevi identificētu kā politiski nozīmīgu personu. Viņa pienākums ir sniegt pilnīgu un patiesu informāciju, lai tiktu korekti izpildītas likuma prasības.

Savukārt, ja klienta atbildes anketā būs daļējas vai nepatiesas, banka var ziņot kontroles dienestam par aizdomīgu darījumu vai informācijas nesniegšanu, skaidro K. Markovskis. Arī M. Bičevskis norāda: "Ja bankas rīcībā būs informācija, ka klients ir apzināti sniedzis nepatiesu vai maldīgu informāciju, banka var pieņemt lēmumu pārtraukt darījuma attiecības ar šo klientu. Jo bankai ir jānodrošina ziņas par savu klientu. Ja klients nesadarbojas, tad ir jautājums – kāpēc?"

Prasība noteikt politiski nozīmīgu personu loku ir noteikta Eiropas Savienības 2015. gadā pieņemtajā direktīvā, kas dalībvalstīm jāievieš līdz nākamā gada vasaras vidum.

Aptuvenas aplēses liecinot, ka Latvijā likuma izpratnē varētu būt no 10 līdz 15 tūkstošiem politiski nozīmīgu personu. Skaitot radus, draugus un cilvēkus, ar kuriem šīm personām ir ciešākas attiecības, varētu būt aptuveni 200 tūkstoši iedzīvotāju, uz ko attieksies likumā prasītā banku īpašā uzraudzība.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas "Ieteikumi kredītiestādēm un finanšu iestādēm politiski nozīmīgu personu, to ģimenes locekļu un ar tām cieši saistītu personu noskaidrošanai, izpētei un darījumu uzraudzībai" atrodas www.fktk.lv.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI