E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 1498
Lasīšanai: 4 minūtes
2
2

Ceļa servitūts

Publicēts pirms 11 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
15. oktobrī, 2012
Jānis Gavars

Manas mājas atrodas pagastā. Līdz kaimiņu mājām var atbraukt pa pašvaldības ceļu, bet no kaimiņa līdz manām mājām viena kilometra garumā jābrauc pa kaimiņu zemi un mežu. Te ceļam ir servitūta statuss. Pēc tam 100 metri jābrauc pa mežu, kurš pieder juridiskai personai. Visbeidzot 400 metrus līdz savām mājām braucu pa man piederošo zemi. Manas mājas ir pēdējās mājas šajā ceļā. Faktiski ceļš visvairāk ir nepieciešams man, tāpēc katru gadu iespēju robežās izbūvēju gar ceļa malu novadgrāvjus, pielaboju izbrauktās risas ar granti, smilti, izdedžiem u.t.t. 500 metru attālumā no kaimiņu mājām uz kaimiņu zemes atrodas mednieku tornis un šo ceļa posmu intensīvi izmanto mednieki. Pa šo ceļu bieži brauc arī makšķernieki, sēņotāji, meža izstrādātāji u.c. Tāpēc uz savas zemes uzstādīju barjeru, kas pasargā ceļu no bojāšanas, jo ceļš nav grantēts.

Viena kilometra un 100 metru garumā ceļš vairākkārt ir stipri sabojāts. Tā mednieki bija atbraukuši ar autobusiem, džipiem un citām mašīnām slapjā laikā un ceļu stipri izdangāja. Ar lielām pūlēm izdevās panākt tā salabošanu. Kaimiņu mājas atkārtoti veica intensīvu meža izstrādi un sabojāja ceļu lielā dziļumā. Panācu tikai dažu bedru aizbēršanu un ceļa nolīdzināšanu, tomēr joprojām tas vairs nav izbraucams. Esmu lūdzis pašvaldību ņemt savā pārziņā vismaz 500 metru ceļa, jo to intensīvi izmanto pagasta mednieki, tomēr saņēmu atteikumu. Kaimiņu māju īpašnieki patstāvīgi nedzīvo, iebilst pret barjeras uzstādīšanu.

Pagasts palīdzību nesniedz pat ceļa zīmju uzstādīšanai. Ceļu biju izveidojis ar paaugstinājumu ceļa vidū. Nebraucu pa vienām un tām pašām risām, tāpēc pat slapjā laikā ceļu varēju izbraukt. Kā uzturēt ceļu, jo to lieto visi, bet īpašnieki ir nesasniedzami un nevēlas ceļu uzturēt kārtībā? Pagastam vajadzētu uzņemties vidutāja lomu. Pagasts iesaka slēgt līgumu ar ceļu izmantotājiem. Bet nevaru taču makšķernieku, sēņotāju, ogotāju vai mednieku sasniegt. Rodas iespaids, ka normatīvie akti servitūta ceļa uzturēšanai nav sakārtoti. Vairākkārt esmu sarakstījies ar visām instancēm, bet tās pārsūta iesniegumu citām institūcijām pa birokrātijas riņķi. Lūdzu padomu problēmas risinājumam.

A
atbild:
19. oktobrī, 2012
Mudīte Luksa
speciāli LV portālam

Kā var spriest pēc apraksta, tad atbilstoši likuma „Par autoceļiem” 3.pantā noteiktajam Jūsu minētais ceļš ir ierindojams māju ceļu kategorijā. Savukārt likuma 5.panta ceturtajā daļā ir teikts: „Par komersantu ceļu un māju ceļu lietošanas aizliegumu, ierobežojumiem vai to atcelšanu lemj autoceļa īpašnieks, saskaņojot to ar attiecīgo vietējo pašvaldību.”

Varētu gan teikt, ka šajā gadījumā nebūs vis vainojama normatīvo aktu nepilnība, bet tas, ka ceļam ir vairāki saimnieki, starp kuriem ir sarežģīti panākt vienošanos par kopīgu rīcību, turklāt viens (kaimiņš) ceļu pat ir sabojājis. Katram dzīves gadījumam likumu uzrakstīt nav iespējams.

Makšķernieku, sēņotāju vai ogotāju Jūs nevarat sasniegt un noslēgt ar viņu līgumu par ceļa labošanu. Taču ar mednieku kolektīvu tas ir iespējams, un šādi līgumi arī tiek noslēgti, tā LV portālu informēja zv. advokāts Jānis Lapsa. Ja spējat vienoties ar kaimiņu, tad ar pašvaldību varētu saskaņot ceļa lietošanas ierobežojumu vai aizliegumu.

Tomēr bez profesionāla jurista palīdzības diezin vai spēsiet rast sev vēlamāko risinājumu. Ja cita padoma nav, konsultācijas sniedzēju varat izvēlēties Latvijas Zvērinātu advokātu padomes mājaslapā.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas