Nr. 11532

Transportlīdzekļa apkalpes locekļa darba laiks

 
Jautā: Vitolds Grutkovskis | 06.03.2017

Esmu autovadītājs. Dažreiz darba maiņas ilgums ir 15 stundas. No tām 9 stundas ir braukšana, 6 stundas ir iekraušana, izkraušana automašīnā, kā arī pārtraukums. Kā darba devējam ir jāapmaksā šis laika periods?

Atbilde sniegta: 13.04.2017.
Autotransporta direkcija
Oskars Baranovskis, Starptautisko autopārvadājumu koordinācijas daļas digitālā tahogrāfa sistēmas eksperts

Atbildot uz Jūsu jautājumu, jānorāda, ka saskaņā ar 2007. gada 3. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 474 „Transportlīdzekļu apkalpes locekļu darba laika organizēšanas, ievērošanas un uzskaites noteikumi” 2.1. punktu transportlīdzekļa apkalpes locekļa darba laiks ir:

2.1.1. laikposms no darba sākuma līdz beigām, kad transportlīdzekļa apkalpes loceklis ir savā darba vietā darba devēja rīcībā un pilda šādas ar pārvadājumu saistītas funkcijas:

2.1.1.1. vada transportlīdzekli;

2.1.1.2. iekrauj vai izkrauj kravu;

2.1.1.3. veic funkcijas, kas saistītas ar pasažieru iekāpšanu transport­līdzeklī vai izkāpšanu no tā;

2.1.1.4. tīra transportlīdzekli vai veic tā tehnisko apkopi;

2.1.1.5. veic citus darbus, lai nodrošinātu transportlīdzekļa, tā pasažieru vai kravas drošību, vai pilda uzdevumus, kas sais­tīti ar iekraušanas un izkraušanas darbu uzraudzību, arī kārto formalitātes ar policiju, muitu, imigrācijas vai citām iestādēm;

2.1.2. laikposms, kad transportlīdzekļa apkalpes loceklis atrodas savā darba vietā, lai pildītu konkrētu darba pienākumu, tai skaitā laiks, kad gaida iekraušanu vai izkraušanu, un šī laikposma ilgums nav zināms iepriekš vai arī tā ilgums tiek noteikts, darba devējam vienojoties ar darbinieku pārstāvjiem par laikposmu, kad transportlīdzekļa apkalpes loceklim jābūt darba devēja rīcībā;

2.2. darbgatavības laiks - laikposms, kad:

2.2.1. transportlīdzekļa apkalpes loceklim nav pienākums atrasties savā darba vietā, bet viņš ir gatavs pildīt darba devēja rīkojumu sākt vai atsākt braukšanu vai pildīt citu darba pienākumu, tai skaitā gaidīšanas laiks, kas saistīts ar robežšķērsošanu, kā arī satiksmes ierobežojumu vai aizliegumu, neietverot pārtraukumu un atpūtas laiku;

2.2.2. transportlīdzekļa apkalpes loceklis atrodas kustībā esošā transportlīdzeklī, sēžot blakus autovadītājam vai guļamvietā, ja pārvadājuma veikšanā iesaistīti vairāki autovadītāji;

2.3. darba vieta:

2.3.1. darba devēja vai pašnodarbinātā autovadītāja faktiskās atrašanās vieta, kur transportlīdzekļa apkalpes loceklis pilda darba pienākumus (ieskaitot filiāles neatkarīgi no tā, vai tās atrodas vienā vietā ar darba devēja vai pašnodarbinātā autovadītāja faktiskās atrašanās vietu);

2.3.2. transportlīdzeklis, ko savu darba pienākumu pildīšanai izmanto transportlīdzekļa apkalpes loceklis;

2.3.3. jebkura cita vieta (muita, robežšķērsošanas vieta), kurā tiek veiktas ar pārvadājumu saistītas darbības.

4. Darba laikā neieskaita:

4.1. šo noteikumu 8. un 9.punktā minētos pārtraukumus:

8. Ievērojot regulas (EK) Nr. 561/2006 vai AETR līguma nosacījumus par transportlīdzekļa vadīšanas pārtraukumiem, transportlīdzekļa apkalpes loceklis nedrīkst strādāt vairāk par sešām stundām pēc kārtas bez pārtraukuma;

9.  Darbu pārtrauc vismaz uz 30 minūtēm, ja kopā nostrādāts no sešām līdz deviņām stundām, un vismaz uz 45 minūtēm, ja kopā nostrādāts vairāk nekā deviņas stundas;

4.2. šo noteikumu 2.2.apakšpunktā minēto darbgatavības laiku;

4.3. regulā (EK) Nr. 561/2006 vai AETR līgumā minēto atpūtas laiku.

Iepriekš minētie aspekti ir ietverami autovadītāja darba līgumā.

Atbilstoši Darba likumam darba devēja pienākums ir apmaksāt darbiniekam tās stundas, kuras viņam ir jāstrādā.

KOMENTĀRI
JAUNĀKIE
Bruņinieku 41, Tālr.: 673-106-75
Rīgā, LV-1011 E-pasts: portals@lv.lv